·         تحلیل وضعیت داخلی سازمان ( قوت ها و ضعف ها)

·         تحلیل محیط سازمان ( فرصت ها و تحدید ها)

·         تدوین جدول swot

·         مشخص کردن محل سازمان در جدول

·         ارائه برنامه استراتژیک سازمان با توجه به موقعیت سازمان در جدول


عوامل داخلی :

نقاط قوت :

استفاده از نیرو جوان                                                   3 *70%=210

استفاده از اطلاعات بروز                                              2*50%=100

خط تولید نسبتا جدید                                                   3*90%=270

ساب با کیفیت و بهتر                                                   4*95%=380

تولید بالا                                                                       3*70%=210

تولید سنگ پرفروش و بورس                                     2 *85%=170

210+100+270+380+210+180=1350/100=+13.5

نقاط ضعف :

تجربه نسبتا پایین                                                         2*45%=90

نیروی متخصص کافی                                                   4*65%=260

نقدینگی پایین                                                              1*46%=46

تکیه بر فروش داخلی ( فروش به مشتری های ثابت ) 4*98%=392

تبلیغات خیلی ضعیف                                                    2*95%=190

استفاده از تکنولوژی های نسبتا کهنه                            2*45%=90

90+260+46+392+190+90=1068/100=-10.68

 = نقاط ضعف- نقاط قوت13.5-10.68=+2.82

عوامل خارجی :

فرصت ها:

فروش در بازار خارجی                                                            4*5%=20

استفاده از افراد باتجربه و ماهر                                                3*70%=210

بروز رسانی خط تولید (مثلا: خط تولید ایتالیایی)                      2*85%=170

فروش اینترنتی (مجازی)                                             1*50%=50

ساخت کارخانه های متنوع ( تولید سنگ های متنوع در چندین کارخانه)                                                                                                          3*20%=60

خرید معدن (برای استفاده از کوپ سنگ خودکفا میشویم)                                                                                                                 3*30%=90

20+210+170+50+60+90=600/100=+6

تهدیدها:

رقبای حرفه ای و پرقدرت                                          1*85%=85

کم آوردن نقدینگی برای خرید کوپ                          3*20%=60

تاثیر افکار کهنه و قدیمی دیگران بر مدیریت             4*70%=280

کلاهبرداران                                                                 2*20%=40

تولید نمای جدید ( تولید کالای جایگزین برای سنگ) 1*5%=5

کاهش فروش                                                              1*15%=15

85+60+280+40+5+15=485/100=-4.85

= تهدیدها-فرصتها6-4.85=1.15  ---------------> SO

همانطور که از کارخانه معلوم است در حال پیشرفت و بروز شدن می باشد و این یعنی از نقاط قوت بهره کافی را برده و از فرصت ها استفاده می کند.

پس از استراتژی تهاجی باید استفاده نماییم.

استراتژی تهاجمی یا آینده نگر:

توسعه و نوآوری در تولید کالا یا ارائه خدمت و بازار

جستجوی فرصتهای بازار جدید و پذیرش خطر

انعطاف پذیری و پویایی ساختار اداری، ساختاری و تکنولوژیکی