جامعه چیست
جامعه را مجموعه ای از افراد می داند که گردهم آمده اند و مناسبات و روابطی در میان آنها حاکم است این روابط بوسیله مقررات، مؤسسات یا نهادهای اجتماعی مستحکم شده و برای اجرا و حفظ آنها مکافات یا ضمانت اجرایی وجود دارد
دسته بندی جوامع بشری
الف ـ جامعه اولیه مبتنی بر جمع آوری آذوقه و انجام شکار ـ انسانهای نخستین
ب ـ جامعه ایلیاتی (Tribal) جوامع قبیله ای همراه با اهلی کردن حیوانات و اقتصاد شبانی
دـ جامعه روستایی (Rural) مبتنی بر کشاورزی
ج ـ جامعه شهری همراه با افزایش جمعیت و ایجاد قانون
هـ ـ جامعه صنعتی (Industrial) مبتنی بر صنعت
و ـ جامعه اطلاعاتی (Informative) مبتنی بر اطلاعات
جامعه صنعتی
جامعه ای است که اساساً بر مکانیزاسیون تولید کالاهای اقتصادی و خدمات متکی است.
ویژگی های جامعه های صنعتی
پیدایی دولتهای یکپارچه بر اساس زبان و فرهنگی مشترک
تولید برای داد و ستد
تولید ماشینی
کاهش جمعیت بخش کشاورزی
شهر نشینی
بالا رفتن سواد همگانی
صاحب حق رای شدن جمعیت
کاربرد علوم در همه حوزه های زندگی
دو نوع نظام اقتصادی جامعه صنعتی
سرمایه داری
سوسیالیسم
سرمایه داری:
سرمایه داری نظامی اقتصادی است که در آن وسایل تولید بیشتر در دست بخش خصوصی است و انگیزه فعالیت انباشت سرمایه است
سوسیالیسم
وسایل تولید و توزیع در مالکیت همگانی است و هدف برآوردن نیازهای مردم است.
جامعه اطلاعاتی
جامعهای را که در آن کیفیت زندگی، گستره دگرگونی اجتماعی، و توسعه اقتصادی بهگونهای روزافزون به اطلاعات و بهرهوری از آن متکی است جامعه اطلاعاتی (Information Society) میگویند.
در این جامعه، استانداردهای زندگی و الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی، و فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی از پیشرفت اطلاعات و دانش فنی تأثیر میپذیرد. نشانه این امر، تولید رو به گسترش کالاها و خدمات مرتبط با اطلاعات و اشاعه آنها از طریق حلقه گستردهای از رسانهها، بهویژه فنآوریهای چندرسانهای الکترونیکی، و بهطور کلی غلبه فنآوری اطلاعات در امر ذخیره، پردازش، و انتقال اطلاعات است.
جامعه اطلاعاتی جامعهای وابسته به خدمات اطلاعاتی رسانههای همگانی است و با آهنگی سریعتر از دیگر جوامع و با سلطه بیشتر بر اندوختههای علمی و تجربی پیش میرود. در چنین جامعهای، ارتباطات عامل واقعی انتقال برای ایجاد تحول در افراد بهمنظور دستیابی به اطلاعات است و ارزشهای اطلاعاتی عامل تعیینکننده در توسعه جامعه محسوب میشود.
ویژگی فنی
نخستین خصیصه در این گروه، تشکیل رسانههاست که نظامی فراگیر، جامع، و گسترده را به همراه آورده و کاملاً مسلط بر حیات انسان است؛ و این خود ترکیبی از فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، رایانه، دورنگار، چاپگر، ویدئو، ماهواره، تلویزیون، و جز آن است.
ویژگی دیگر این نظام دو سویه بودن آن است که مخاطب را از وضعیتی منفعل خارج میکند و بهطور مؤثر در فرایند ارتباط شرکت میدهد. فنآوریهای اطلاعاتی امکان میدهند که طراحی و ساخت کالا با بهترین کیفیت و کمترین زمان بهطور خودکار انجام پذیرد و خط تولید چنان انعطافپذیر گردد که به راحتی بتوان، با خط تولید واحدی، چند نوع کالا تولید کرد.
ویژگی اقتصادی
رویکرد اقتصادی به نقش روزافزون اطلاعات در فرایند تولید، توزیع، و مصرف، بهویژه در زمینه نوآوری و رقابت اشاره دارد. جامعه اطلاعاتی نوع جدیدی از تقسیم کار را مطرح میکند و در نتیجه مشاغلی از میان میرود و مشاغل جدیدی پدید میآید و البته ساختار اقتصادی، ناگزیر، خود را با حوزههای تازه هماهنگ میکند. در این جوامع، اطلاعات منبعی اقتصادی تلقی میگردد. سازمانها برای افزایش کارآیی خود بر استفاده بیشتر از اطلاعات تأکید میورزند تا نوآوریها تقویت گردد، موقعیت اقتصادی و رقابتطلبانه آنها بهبود یابد و سبب ارتقای کیفیت ابزارها و خدمات شود.
اقتصاد اطلاعات نشان میدهد که تولید اطلاعات و فنآوریهای اطلاعاتی سهم مهمی از تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص میدهد. به این اعتبار، اگر سهمی از تولید ناخالص ملی یک جامعه که صرف فعالیتهای اطلاعاتی میشود، نسبت به سایر فعالیتهای اقتصادی بیشتر باشد آن جامعه را میتوان "جامعه اطلاعاتی " نامید.
ویژگی حرفهای
یکی از خصیصههای مهم جوامع اطلاعاتی تغییر حرفهها و مشاغل است. هرگاه حرفهها در فعالیتهای اطلاعاتی تمرکز یابند به جامعه اطلاعاتی واردشدهایم. به بیان دیگر، در جامعه اطلاعاتی از کارهایی که قدرت جسمی و مهارتهای یدی را میطلبد، مانند تراشیدن سنگ و یا زراعت بر روی زمین کاسته و به کارهایی با مهارت بالا مانند تعلیم و تربیت، امور اداری و کلیه کارهایی که اطلاعات را جهت انجام بهتر فعالیتها درخواست میکنند، تبدیل میشود.
ویژگی مکانی
در جامعه اطلاعاتی، شبکههای اطلاعاتی نقاط دور دست را با یکدیگر مرتبط میکنند. این شبکهها گروههای مختلف سراسر جهان را در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل به یکدیگر پیوند میدهند و افراد میتوانند دانش و تخصص خود را با یکدیگر مبادله کنند، به مشاوره بپردازند، و خلاقیتهای خود را شکوفا سازند، گر چه محدودیت فاصلهها کاملاً حذف نشده، لیکن کوتاه شدن زمان در ارتباطات، در واقع، برای شرکتها، دولتها، و افراد حق انتخاب بیشتری فراهم ساخته است.
ویژگی فرهنگی
از لحاظ فرهنگی ، دانش مبتنی بر سرمایه بهتدریج جای خود را
به سرمایه مبتنی بر دانش داده است و آگاهی نوعی سرمایه فرهنگی تلقی میشود و
بدین ترتیب، اهمیتی که دنیای گذشته برای سرمایه مالی قائل بود تقلیل یافته
و سرمایههای مبتنی بر آگاهی از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است.
از
نخستین ویژگیهای جوامع اطلاعاتی ایجاد تحول در ارزشهای فرهنگی،
اخلاقیات، و آداب و رسوم است. اینترنت نمونه روشنی از فنآوری نوین
اطلاعاتی است که میتواند حجم زیادی از اطلاعات گوناگون را به صورت متن،
تصویر، صوت، و عدد و رقم با هر درجه از کمیت و کیفیت و محتوای فرهنگی، بدون
محدودیت و فارغ از مرزهای سیاسی، در زمانی بسیار کوتاه انتقال دهد؛ و این
انتقال را در عرصهای بدون عنایت به فضا و محتوای فرهنگی و در ساختارهای
متفاوت سیاسی و اقتصادی و پیشینههای تاریخی صورت دهد، و از جهات گوناگون و
در رابطه با ملتها، دولتها، گروهها، خانوادهها، و افراد فرصتها و
تنگناهایی ایجاد کند.
آنچه در حال وقوع است توسعه و تعامل گسترده فرهنگ هاست و نادیده انگاشتن آثار بالقوه یکسویگی جریان جهانی اطلاعات ممکن است پیامدهای ناگواری به دنبال داشته باشد.
منابع: